SUSPEKTS DYSTRE UNIVERS PRYDER SKALSKOVEN

Af: Lotte Kjær, Fotos: Ricky Sam Winther  

Det er lørdag. Festivalen synger på sidste vers. Det ændrer dog ikke på den summen, som fornemmes overalt i skoven. I dag rykker Albertslund-drengene ind i Skalskoven for 12. gang. Vi har spurgt produktionschefen, hvordan hele produktionen bag Suspekt foregår.

Suspekt går efter et slidt og gammelt look

Efter et væld af koncerter er der styr på planlægningen. Drengene rykker ind i skoven med 25 mand og to fyldte lastbiler. Det er vigtigt, at alle følger tidsplanen nøje, så Suspekts dystre univers kan nå hver og en af de skrigende fans:

– Suspekts univers er dystert. Derfor består vores setup på denne tur af en masse stål og jern, og nogle brune rionet foran alting, så det ser slidt og gammelt ud, siger Jonas Friis, produktionschef for Suspekt.

Bai-D, Orgi-E og Rune Rask fragtes selvfølgelig i en stor nightliner, hvor de kan sove, når chaufføren atter sætter kursen mod København efter koncerten i Nibe. Produktionschefen mener dog alligevel ikke, at der bliver lukket et øje på turen hjemad. 

Produktionen skal være praktisk og bemærkelsesværdig

I modsætning til Suspekts tunge og dystre univers er deres udstyr nemt at fragte. Bandet spiller mange koncerter, og der ligger meget koordinering bag hver enkel. Derfor er det helt fundamentalt, at udstyret er nemt at håndtere for crewet:

– Vi forsøger at lave en produktion, som er så stor som muligt, men uden at være uhandy. På trods af det vil vi gerne være anderledes og skille os ud fra mængden, forklarer Jonas Friis.

Rammen er fast. Der er præcist 105 minutter fra The Minds of 99 forlader scenen til Suspekt går på. Tiden er knap, og de forskellige danske produktionsteams kender hinanden på kryds og tværs. Alle hjælper til der, hvor der er brug for det, så intet minut bliver spildt.